امروزه با توجه به رشد چشمگیر شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و افزایش روز افزون کاربران اینترنتی، اهمیت این فضا و آموزش دیجیتال مارکتینگ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اینترنت بستر مناسبی برای فراهم کردن بخشی از نیازهای کاربران فضای مجازی است و استفاده از آن به طور پیوسته در بین مردم جهان در حال افزایش است. از این رو بسیاری از شرکتها و یا تولیدکنندگان از این بستر برای ارائه خدمات خود به مشتریان استفاده میکنند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) به تمامی اقداماتی گفته میشود که یک فرد یا شرکت، برای ارائه محصولات یا خدمات خود به مشتری، به صورت آنلاین در فضای مجازی انجام میدهد.
این فعالیتها میتوانند در بسترهای مختلفی اعم از
- موتورهای جستجو
- شبکههای اجتماعی
- اپلیکیشنهای موبایل
- و…
انجام شوند.
امروزه به دلیل افزایش دائمی کاربران فضای مجازی، نیاز به آموزش دیجیتال مارکتینگ به شدت احساس میشود.اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال جلب مشتری و رونق کسب و کار خود هستید باید در این زمینه آگاهی کسب کنید تا در این رقابت، نسبت به رقبای خود عقب نمانید.
دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟
بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی برتریهای زیادی دارد. بهعنوان مثال، برخی از مهمترین این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- یکی از مهمترین مزایایی که بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی دارد قابلیت ارزیابی است.
- دیجیتال مارکتینگ تنوع بیشتری در ارائه خدمات دارد.
- در بازاریابی دیجیتال امکان تعامل بیشتری با مشتری وجود دارد.
- به دلیل مجازی بودن اطلاعات، دیجیتال مارکتینگ میتواند مخاطبان بیشتری نسبت به حالت سنتی داشته باشد.
- مخاطبان و یا مشتریان میتوانند خدمات ارائه شده را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در نتیجه به دیده شدن بیشتر محصول کمک کنند.
- بازاریابی دیجیتالی هزینه کمتری نسبت به حالت سنتی دارد.
بهترین منابع آموزش دیجیتال مارکتینگ
حالا که با مزایا و اهمیت بالای بازاریابی دیجیتال آشنا شدیم، این سوال مطرح میشود که چگونه این مهارت را یاد بگیریم؟
راههای متنوعی برای یادگیری بازاریابی دیجیتال وجود دارد. سایتهای مختلف، کلاسهای متنوع، شبکههای اجتماعی، کتابها و… از جمله روشهایی هستند که برای یادگیری این مهارت وجود دارند.
در این قسمت میخواهیم چند نمونه کتاب که از بهترین منابع آموزش دیجیتال مارکتینگ هستند را معرفی کنیم:
کتاب مدیریت بازاریابی از فیلیپ کاتلر
این کتاب حاوی ۵ بخش و ۲۵ فصل است که بهعنوان معتبرترین و مناسبترین مرجع آموزش بازاریابی دیجیتال شناخته میشود و با روش مناسب، اصول ابتدایی دیجیتال مارکتینگ را به مخاطب آموزش میدهد.
کتاب ایده عالی مستدام از برادران هیث
این کتاب، از جمله کتابهای پر فروشی است که در این زمینه وجود دارد و حاوی ۸ فصل است. در این کتاب ایدهها و طرز بهکارگیری آنها در بازاریابی آموزش داده میشود.
کتاب بازاریابی دیجیتال از متینه مقدم
این کتاب، مرجعی فارسی است که مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است و شامل ۵ فصل است که در آن به بررسی بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن، روشها، بازاریابی اینترنتی و تبلیغات پرداخته است و مخاطب را بهخوبی با این مفاهیم آشنا میکند.
این منابع و بسیاری دیگر برای آموزش دیجیتال مارکتینگ در دسترس مخاطبان قرار دارند.