بله، ساخت Tagline و عنوان جذاب، اولین کاریه که باید انجام بدین!
چرا؟ چون این دوتا اولین چیزهایی هستند که به چشم مخاطب میان پس باید تلاش کنید با نوع نوشتنتون یه تأثیرگذاری اولیه ایجاد کنین.
خب پس تا اینجا به یاد داشته باشین که یه عنوان و تگ لاین مناسب که تمرکزش روی موضوع و برند شماست میتونه در مقابل رقبیاتون برای شما مزیتهایی داشته باشه!
عنوان یا تگ لاین چیست؟
Tagline و عنوان سایت شما، معمولا اولین چیزهاییه که بازدیدکننده ها مشاهده میکنند و میشه گفت که عنوان روی سئو محتوای شما تاثیر خوبی داره. اما خب قبل از هرچیزی بهتره مروری بر تعریفی که ویکی پدیا برای عنوان و تگ لاین استفاده میکند، داشته باشیم:
عنوان متنیه که ماهیت مقاله زیرین خودش رو نشون میده، بنابراین عنوان، تیتر یک صفحه یا مقاله است و براساس چیزی که ویکی پدیا توضیح داد؛ عنوان باید موضوع مقاله یا صفحه رو نشون بده. Tagline، یه قسمت کوتاه از متنه که برای روشن شدن تفکری ارائه میشه، یا به یه فرم خاصیکه تأثیر دراماتیک هم داره طراحی میشه (میتوان گفت که نوعی شعار تجاریه).
البته من با این حرف که: تگ لاین همیشه تأثیر دراماتیک داره موافق نیستم، اما با جملهای که میگه Tagline برای روشن شدن یه ایده ارائه میشه موافقم! معمولاََ هم برای شخصی سازی یا شفاف سازی عنوان کاربرد داره.
یادتون باشه استفاده از Tagline به اندازه استفاده از عنوان جذاب ضروری نیست، درواقع یک صفحه با یک عنوان میتونه شامل تگ لاین باشه یا نباشه، مخصوصاََ اگه عنوان به اندازه کافی واضح بود دیگه به تگ لاین نیازی نیست.
برای نوشتن عنوان یه مقاله باید قادر باشین به این سوال که “چه چیزی رو مورد مطالعه قرار دادین” پاسخ بدین و قطعاََ پاسخ این سوال رو از قبل در ذهنتون دارین، چیزی که سعی میکنم بگم اینه که نباید محتوا مقاله با عنوانی که واسش انتخاب کردین در تضاد باشه یا خبر از اطلاعاتی بده که شما در مقاله تون ذکر نکردین، اگه قصدتون کمک کردن به مخاطبه از گول زدن اونها با عنوان های جذاب خودداری کنید و سعی کنید برای خودتون اعتبار کسب کنید! تنها هدف ما رضایت کاربره و فقط با تحقق این هدف میتونیم باعث ارتقا و بهبود رتبه بندی سایتمون بشیم.
کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ نوعی از نویسندگی با اهداف تجاری است که طی آن آگاهی مخاطب نسبت به محصول یا خدمات یک کسب و کار افزایش مییابد و در نهایت متن باعث ایجاد نیاز در مخاطب و ایجاد تمایل برای خرید و استفاده از محصولات در او میشود.
کپی رایتر کیست؟
نوشتن یک متن تبلیغاتی که بر روی مخاطب تاثیر گذار باشد و او را تحت تاثیر قرار دهد، کار کپی رایتر است.
یک کپی رایتر به صورت همزمان نویسندگی، بازاریابی و روانشناسی مخاطب را بلد است و میداند چگونه متنی بنویسد که احساسات مخاطب شما را نسبت به محصول شما تحریک کند.
یک کپی رایتر باید بتواند کل ماموریت یک برند را در حداکثر یک جمله به مخاطب نمایش دهد. انجام این کار اصلا ساده نیست و نیاز به کسب دانش، تجربه و تمرین زیاد دارد.
اسلوگان چیست؟
اسلوگان : راز موفقیت کمپین های تبلیغاتی داشتن شعاری مناسب با برند است. اسلوگان یا شعار تبلیغاتی یکی از فاکتورهایی است که مشتریان توسط آن شما را بخاطر میسپارند. بعضی از بهترین جملات با تاثیر در ذهن مخاطبان معمولا در مکالمه های روزمره ما جای میگیرد. یک شعار تبلیغاتی خوب فراتر از نام یک برند میرود و در فرهنگ جامعه ما میگنجد.
یک تعویض طلایی (دیوار)
پشتم گرمه (ایران رادیاتور)
یه گاز خوشمزه (چی توز موتوری)
بازتاب: بهترین اسلوگان ها - مجله آذرجیم