بهترین اسلوگان ها

بهترین اسلوگان ها

شاید در گذشته اذهان عموم مردم با تبلیغات، برندینگ، کمپین‌ها و تاثیرات آن‌ها بر روی باور‌ها و نظریات ما در خصوص یک برند، یک خدمت ارائه شده یا یک محصول آشنا نبود؛ اما امروزه این طرز فکر تغییر کرده است. 

تبلیغات به صورت خودکار بر روی ضمیر ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارند به طوری که در شرایطی که قدرت انتخاب میان دو گزینه برای ما فراهم می‌شود، ذهن ما به سمت گزینه‌ای متمایل می‌شود که ناظر تبلیغی از آن گزینه بوده باشد، حتی اگر آن انتخاب غلط باشد!

تحقیقات نشان می‌دهند که عامه مردم نسبت به یک تبلیغ هوشمندانه و خلاق، احساس اطمینان و اعتماد می‌کنند. 

با برآورده‌سازی این حس در مشتریان بالقوه می‌توان فرصت ارائه خدمت یا کالا را به آن‌ها داشت و در میدان مبارزه با سایر رقبا پیروز بیرون آمد. 

اگر صاحب یک برند، شرکت دانش بنیان یا هر کسب و کار نوپایی باشید حتماً اسم اسلوگان و تگ لاین به گوش شما خورده است.

تگ لاین چیست؟

به طور کلی  تگ لاین عبارت کوتاهی است که یک برند/ مجموعه سعی می‌کند تا با استفاده از آن تصویری ابدی و ماندگار در ذهن بیننده/ شنونده بر جای بگذارد. 

اغلب کسب و کار‌های موفق در طی دوران فعالیت خود تگ لاین خود را تغییر نمی‌دهند؛ چرا که تگ‌ لاین به نوعی رویکرد، هدف و ریشه آن کسب و کار است. 

بنابراین شما به ندرت شاهد تغییر تگ لاین یک کسب و کار خواهید بود چرا که زمان زیادی برای تثبیت آن جمله در ذهن مخاطب صرف شده و از لحاظ اقتصادی و شهرت برند در خصوص جلب مشتریان ایده نا‌مطلوبی به نظر می‌آید.

اسلوگان چیست؟

اما اسلوگان چیست؟ در یک تعریف کلی:«کوتاه و مختصر!»

حال چرا مختصر و کوتاه؟ دلیل این امر این است که حافظه کوتاه مدت انسان تنها در 7 ثانیه اولیه هر صحبت و کلامی در بیشترین حد خود قرار می‌گیرد. این یعنی میان شما و رقبایتان یک پنجره 7 ثانیه‌ای معجزه‌آسا قرار دارد که در راستای موفقیت، شما نیاز به جلب توجه مشتری بالقوه را در این بازه زمانی دارید.

ویژگی دیگر اسلوگان میزان قدرت به خاطر‌سپاری آن است. حتماً برای شما هم پیش آمده که یک ریتم، آوا یا یک جمله از یک تبلیغ آهنگین به طور مکرر و بی‌اختیار در ذهنتان تکرار شود. در برخی مواقع با شنیدن یک نوت خاص، منتظر شنیدن یک جمله هستید یا با شنیدن یک جمله، ادامه آن متن را تکمیل می‌کنید. تمامی این‌ اتفاقات بر پایه یک چیز رخ می‌دهد:«میزان به خاطر سپردن».

اسلوگان چیست؟

هدف از اسلوگان چیست؟ 

به طور کلی اسلوگان‌ها به هفت دسته تقسیم می‌شوند:

  1. شعار‌های تجاری
  2.  شعار‌های تبلیغاتی
  3. شعار‌های توصیفی
  4. شعار‌های خلاقانه
  5. شعار‌های متقاعد کننده
  6. شعار‌های احساسی
  7. شعار‌های دستوری 

هدف یک اسلوگان تبلیغاتی چیست؟ جذب نظر و توجه مشتری. یکی از مواردی که می‌تواند توجه مشتری را تا حد بالایی به خود جلب کند، ارائه یک پیشنهاد خارق‌العاده یا متفاوت است. در اسلوگان باید توجه کرد که مزایای برند شما نسبت به سایرین لحاظ شود.

اسلوگان‌ها را می‌توان به نحوی زیر‌مجموعه‌ی تگ لاین‌ها دانست. 

بیشتر بخوانید: عنوان جذاب چه ویژگی هایی داره؟

اسلوگان‌ها می‌توانند بنا به نظر تیم بازاریابی فعلی، طراحی خاص یک محصول و ایجاد یک عامل محرک در جهت رویداد‌های اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی تغییر کند. از این سو می‌توان این دسته از اسلوگان‌ها را، اسلوگان‌های تجاری نامید چرا که در راستای ماندگاری و ایجاد هویت برای یک برند برنامه‌ریزی شده‌اند.

به طور مثال تگ لاین برند اپل «Think Different» یا همان «متفاوت فکر کن» است اما یکی از اسلوگان‌های این برند در زمان رونمایی از نسل اول گوشی موبایل آیفون «This Changes Everything» یا «این محصول همه چیز را دستخوش تغییر خواهد کرد» بود.

اسلوگان برند اپل
  • یک اسلوگان توصیفی مثل شعار شیر Diary می‌تواند باشد:«در هر نیم پوند، یک و نیم لیوان» 

که نشانگر غلظت بالا و کیفیت مطلوب شیر است.

  • اسلوگان دستوری مانند شعار Nike:«هیچ خط پایانی وجود ندارد!»

  که نشان دهنده عدم محدودیت در خواسته‌ها و تسلیم‌پذیری است.

  • اسلوگان متقاعد کننده مانند شعار کیت کت:«می‌توانی کمی به خودت استراحت دهی و از کیت کت لذت ببری».
  • اسلوگان خلاقانه مانند شعار تبلیغاتی برای غذای گربه برند Meow Mix :«آن قدر خوشمزه است که گربه‌تان به زبان می‌آید و با نام تقاضای آن را می‌کند».
  • اسلوگان احساسی مانند شعار دیزنی‌لند:«مکانی که در آن تمامی رویا‌ها به حقیقت می‌پیوندد».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.