باشگاه آذر


چرا برخی از غذاها، سردرد میگرنی را تشدید می کند؟ آیا حذف آنها از رژیم غذایی در درمان میگرن موثر است؟ اینکه آیا واقعا برخی از غذاها موجب سردرد میگرنی می شود در دست مطالعه است، اما بسیاری از متخصصان برای درمان میگرن راهکارهایی چون تغییر در رژیم غذایی را پیشنهاد می کنند.

آیا تغییر رژیم غذایی واقعا موثر است؟

طراحی و اجرای مطالعات در مورد تاثیر غذا بر روی میگرن به دلایل زیادی سخت است.

اول اینکه ارزیابی پایبندی فرد به یک رژیم غذایی خاص سخت است. به علاوه هرفردی ممکن است با یک ماده ی غذایی خاص دچار میگرن شود.

مطالعات بسیاری در مورد رژیم غذایی کم چربی و سرشار از سبزیجات و تاثیر آنها بر روی سردرد میگرنی انجام شده است. در یکی از این مطالعات، ۴۲ شرکت کننده ی میگرنی در یکی از این گروه ها به طور تصادفی قرار گرفتند.

  • تغییر در رژیم غذایی که شامل چهار هفته رژیم غذایی گیاهی و کم چرب و دوازده هفته حذف غذاهایی که موجب میگرن می شوند.
  • یک مکمل دارونما (دوز پایینی از امگا ۳ و ویتامین E) بدون هیچ تغییر در رژیم غذایی- این دوز از مکمل ها آنقدر پایین بودند که دارای هیچ اثر درمانی نبودند.

رژیم گیاهی بدون چربی به این معنا است که افراد نباید هیچ محصول حیوانی- مثل گوشت، ماهی، شیر، تخم مرغ و عسل را مصرف کنند.

حذف رژیم نیز به معنی حذف غذاهایی است که موجب سردرد میگرنی می شوند. اما بیماران این غذاها را دوباره آهسته آهسته به رژیم خود برگرداندند.

غذاهای حذف شده شامل غذاهای زیر بودند:

  • قهوه، چای، الکل
  • شکلات
  • شکر
  • دانه ها و آجیل ها
  • غلات خاص (مثل ذرت، جو، گندم چاودار)
  • حبوبات خاص (مثل سویا، نخود، بادام زمینی)
  • میوه های خاص (مثل تمام مرکبات، موز، سیب)
  • سبزیجات خاص (مثل سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، کرفس، بادمجان، فلفل، پیاز، سیر و گوجه)

نتایج نشان داد که با تغییر رژیم غذایی، بیشتر شرکت کنندگان سردردشان بهبود یافت. در گروه دوم نیمی از شرکت کنندگان سردردشان بهبود یافت اما نیمی دیگر از آنها بهبود نیافتند.

به علاوه در ۱۶ هفته ی اول مطالعه، گروه اول سردردهای شدید کمتری از گروه دوم داشتند.

با این وجود تفاوت زیادی بین دو گروه در تعداد افرادی که دچار سردرد بودند رخ نداد. وقتی که از بهبود سردرد در دوران رژیم صحبت می کنیم، دقیقا نمی دانیم که کدام گروه بهتر بوده است.

پیشنهاد باشگاه آذر: آموزش های رفتار درمانی برای التیام سردرد

چگونه یک غذا موجب شروع سردرد میگرنی می شود؟

غذاها ممکن است با یک روند آلرژی زا ایجاد میگرن کنند. به این صورت که سیستم ایمنی فرد فعال شده و یک آنتی بادی تولید می کند و یا اینکه مکانیسم عدم تحمل غذایی ایجاد کند که در این روش، آنتی بادی ترشح نمی شود اما بدن همچنان واکنش نشان می دهد که این حساسیت نامیده می شود نه آلرژی.

در مطالعه ی بالا یک رژیم غذایی گیاهی کم چرب، شما را به خوردن غذاهای گیاهی که خاصیت ضد التهابی دارند تشویق می کند.

به همین ترتیب گوشت و محصولات لبنی التهاب زا است و نخوردن آنها موجب کاهش میگرن می شود.

در حقیقت این خاصیت التهابی برخی از غذاها با شواهد علمی مشهود است. مطالعه ای نشان داد افرادی که دچار میگرن بودند با مصرف غذاهای خاص مثل غذاهای ادویه دار، آجیل ها، دانه ها، غذاهای دریایی، نشاسته و افزودنی ها، آنتی بادی بیشتری ترشح می کردند. این مطالعه نقش غذاهای آلرژی زا را در شروع یا افزایش میگرن نشان داد.

بنابراین برخی از غذاها یک وضعیت التهابی در برخی از افراد میگرنی ایجاد می کنند، سپس ممکن است سطح میگرن را پایین آورد و ممکن است در این زمان یک حمله ی میگرنی توسط فاکتورهای دیگر ایجاد شود.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد چرا حذف برخی از غذاها در کاهش میگرن موثر است. حذف برخی از غذاها موجب کاهش وزن می شود و کاهش کالری و وزن، موجب کاهش حملات میگرنی می شود.

پیشنهاد باشگاه آذر: آیا گوشی های هوشمند باعث میگرن می شوند؟

حرف آخر

حقیقت این است که شما باید درک کنید چه چیزی معقول است. اگر با خوردن یک غذا احساس می کنید میگرن شما آغاز می شود بدون در نظر گرفتن سخنان دانشمندان، آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اما بهتر است رژیم غذایی خود را تحت نظر دکتر کنترل کنید. اما با وجود همه ی اینها سعی کنید زیاد به خود سخت نگیرید.

کاری از گروه محتوای باشگاه آذر

درباره : بدنسازی